Er ikke ofte eg får spørsmål om å reparere Rolex ur og enda sjeldnere eg
sier ja. Er vanskelig med deler og av den grunn sier da som regel nei.
Viktig å bytte pakninger ellers vil klokken ikke være tett.
Kenkt tann.
Dette vegguret var det mye arbeid med. Ene tannen på fjærhuset var
knekt, sperrfjæren var knekt. Begge fjærhusene trengte foringer. Var
også noen svært slitte lager i verkplatene.
Royal Mariner
Fikk
inn et Royal Mariner skipsur. Dette uret hadde vistnok vært innne en
plass før. Satte
på tilsammen 7 foringer og den ene i fjærhuset. Etter dette gikk klokken
helt fint. Dette skulle holde i mange år.
Fikk inn et litt spesielt dameur med opptrekk. Her har noen byttet det
orginale urverket med et fra Omega, som ikke er noe billig merke. Eg
anntar at dette var noe en urmaker hadde liggende.
Certina 23-20
Certina var et svært populert merke. Var god kvalitet til fornuftig pris. Produserte også sine egne verk.
Mye
av det som kommer inn til meg er gamle veggur. Olje og smøring er
nødvendig for at klokkene skal gå. På veggur blir det også noe slitasje
på foringer og tapper. Hvis det er noen år siden sist det ble gjort noe
med klokken så er det ofte tørket inn og foringene slitt.