Veggur Mye Galt

Veggur med mye galt.

Dette vegguret var det mye arbeid med. Ene tannen på fjærhuset var knekt, sperrfjæren var knekt. Begge fjærhusene trengte foringer. Var også noen svært slitte lager i verkplatene.

Slitt lager.

Her ser man et klassik eksempel på et lager som er helt gått ut på dato. Er ikke rundt lenger men er avlangt. Er omtrent dobbelt så stort som det var opprinnelig. Når man setter i ny foring her er det viktig at man filer til det gamle hullet slik at det blir sentrert. Ellers kan man risikere at den nye foringen vil havne på feil sted.

Knekt tann fjærhus.

Her ser en at ene tannen på fjærhuset er knekt av. Greidde å finne tannen. Dette sparer meg tid da eg slipper lage ny. Planen er å sølvlodde på den knekte delen. Må varme opp fjærhuset til 1000 grader så det blir litt arbeid å pusse og gjøre rent etterpå. Til slutt så ble det et bra resultat.

Foring av fjærhus.

På dette vegguret så var det stor slitasje på begge fjærhusene. Her har eg kappet av 2 foringer fra et messingrør. Dreier opp fjærhuset så eg kan trykke foringen inn. Fjerner så det resterende godset slik at det blir en fin flat foring.

Knekt sperrfjær.

Sperrfjæren var også knekt på dette uret. Går ann å sølvlodde dette men må være helt perfekt. Loddingen må være helt ren og bør også ha litt ekstra sølv akkurat rundt skjøten. Skal tåle endel. Må også tenke på herdingen av fjærsålet. Med en gang etter eg har loddet må det kjøles fort ned ellers vil sperrfjæren bli myk og ikke fungere som den skal.

Sette sammen fullføre.

Etter alt dette kan eg tilslutt sette klokken sammen.


Royal Mariner

Fikk inn et Royal Mariner skipsur. Dette uret hadde vistnok vært innne en plass før. Satte på tilsammen 7 foringer og den ene i fjærhuset. Etter dette gikk klokken helt fint. Dette skulle holde i mange år.

Lag din egen hjemmeside gratis!